Heikko palautuminenko johti jalan rasitusvammaan?

Kesäkuun 11 päivä painoin täysillä juoksumatolla 15 km/h 12 x 1 min vetoja. Olin tehnyt kunnollisen pk-alueen lämmittelyn ja rankan vetotreenin jälkeen sama homma. Tunne oli mahtava. Olin painanut hulluna ja voimia riitti. Kohti cooper ennätystä oli ajatus! Tämän jälkeen painelin tyytyväisenä tekemään salitreenin, joka sisälti mm. 32 kg kahvakuulalla jalkatreenin. Treenin jälkeen tyytyväisenä lähetin nuorimmaisemme kouluun ja aloitin työt. Siinä täysin yks kaks huomaan iltapäivällä, että oikea jalka aristaa ja astuminen on hankalaa. Tätä en yhtään sen enempää pohtinut vaan lähdin keskimmäisen muksun kanssa iltapäivällä rangelle, joka oli liikaa. Lyönneistä ei meinnannut tulla mitään ja pois siirtyminen kentältä oli erittäin tuskaista. Mitäkö tein tämän jälkeen?

Viikonloppu meni todella rauhassa. En treenannut vaan yritin saada selvää, että mikä aiheuttaa kivun. Jalkapohjan keskiosa oli selkeästi kipeä sekä jalkapöytä oikealta puolelta. Myös himmaan nilkkaluuhun tuntui nousevan säteilevää jomottovaa kipua. Maanantaina marssin päivystykseen, joka oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Mutta sentään röntgen otettiin, josta selvisi vain se, että murtumaa ei ole. Hiusmurtuma tosin voisi olla, koska ne näkyvän vasta kahden viikon päästä vamman aiheutumisesta. Sain myös kävelykepit, koska tosiaan jalalle ei enää maanantaina voinut varata lainkaan. Könkkäsin kepeillä kuluvan viikon aivan liikaa ja tästä seurasi vasemman pohkeen täysjumi. Tämän jälkeen ymmärsin mennä urheiluhierojalle, joka kertoi jalkojeni olevan erittäin jumissa! Aivan liian vähän treenejä edeltävää venytystä, hän kertoi. Hän hieroi tunnin jalkapohjia ja pohkeita sekä takareisiä ja tämä aika ei tietenkään riittänyt kuin alkuun. Uudelleen käynti siis tiedossa.

Mitä tässä nyt sitten oli oikein tapahtunut? Juttelin valmentajani kanssa ja kävimme läpi kevättä. Treenimäärä tuskin oli ongelma vaikka 40 -70 km viikossa juoksua tuleekin, jonka päälle salitreenit ja golffit sekä muu kävely. Ongelma oli se, että syön väärin, nukun erittäin huonosti ja tästä seuraa se, että en ollut palautunut. Ensimmäisen kerran tänä vuonna rohkenin sanoa ääneen, että olin ollut keväällä useamman kerran väsynyt. Tämän oivalluksen jälkeen aloin pohtia, miksi toimin niin, että syön kuin idiootti! Miksi teen niin itselleni? Olemme varmoja valmentajani kanssa, että tämä huono ruokavalio on syy erittäin huonoon unenlaatuun, jonka olen viimeisen 3 viikon aikana voinut Polar urheilukellostakin huomata. Yht äkkiä unenlaatu on ollut hyvää ja erinomaista ja tämä siis tosiaan sinä aikan, kun olen syönyt Fitfarmin Simple ohjelman 1 viikon ruokavalion mukaan. Koko kevään unenlaatu oli kellon mukaan tyydyttävää ja usein heikkoa. Se on vain äärimmäisen hyvä kysymys, että miksi en havahtunut kellon kertomaan viestiin! Kai ajattelin, että ei tällä nyt niin väliä ole ja että ehkä kello ei ole niin tarkka. Olin kyllä ihmetellyt pitkin kevättä, että miksi heräilen jatkuvasti ja olen sängyssä äärimmäisen rauhaton. Jotenkin tuntui siltä, että en pääse syvään uneen.

Miksi päädyin firfarmin ruokavalioon taas kerran? Keväällä myös paino on noussut ja turvottaa. Tämäkin tosin ollut viesti huonosta palautumisesta. Olen monta kertaa aiemmin korjannut ruokavalion fitfarmin avulla, mutta milloin mistäkin syystä, on ruokavalio päätynyt mitä huonommaksi fitfarmin ohjelman jälkeen. Vika on täysin siinä, että en ole yhtään ymmärtänyt miten tärkeä hyvä ruokavalio on näin aktiivista elämää elävän kohdalla.

Mitä nyt siis tapahtuu? Tapahtuu se, että ruokavaliosta on nyt alettava pitämään kiinni! Tänään kun tätä kirjoitan, ei jalka ole vieläkään palautunut normaaliksi, joten juoksu ei onnistu. Olen korvannut juoksun vesijuoksulla hiljalleen ja salilla olen koko ajan käynyt salilla. Myös pyöräilyä Jopolla olen harrastanut, mutta ei paras vaihtoehto jalalle. Nuuksio Back Yard Ultra siirtyi ensi vuoteen osaltani. Onneksi sain siirtää osallistumiseni sinne eikä tarvinut myydä tai perua. En osaa yhtään sanoa, mikä jalassa oikeasti vikana, mutta huomaan parantumisen merkkejä, joten katsotaan, pääsisinkö elokuussa aloittamaan juoksun viimeistään ja osallistumaan tennistunneille, jonne ilmoittaudun viikko sitten koko seuraavaksi kaudeksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

RAPAKUNTO

Se kehonpainoharjoittelublogi...

kuolemawasherehome.wordpress.com/

Havaintoja ja ajatuksia surusta, kuolemasta ja elämästä vauvan kuoleman jälkeen. Huumoria revitään sieltä mistä sitä on revittävissä. Muuten ei kestä.

Run as fast as you can - juoksublogi

elämän elementit tasapainossa

FlowSister

Joogaa, juoksua ja kokonaisvaltaista hyvinvointia / IG @flowsistersusannajussila

%d bloggaajaa tykkää tästä: